Menu
Helsingborg / Resor och utflykter / Restaurang / Skåne / Tankar och funderingar

Stadens möjligheter

Först stängde Åhléns. Nu lämnar HM besked om att de kommer att avveckla sin butik i city. Helsingborgs city har det riktigt tufft, speciellt med jätten Väla köpcentrum 10 min bort som erbjuder tak över huvudet och vindstilla året runt, ett brett utbud med butiker som ligger i topp i sina kedjor i landet. Väla är köpstarkt. Ett av landets mest köpstarka köpcentrum till och med. Det går inte att tävla mot som stadskärna. Det som stadskärnan däremot har är gamla byggnader och en annan känsla av genuinitet. När jag åker till en stad vill jag uppleva något helt annat än när jag åker till ett köpcentrum. Köpcentrum kan vara bra när man vet vad man behöver men ofta tar den miljön mer av min energi medans city ger mig mer energi. Jag kanske är gammalmodig, vad vet jag, men det jag älskar med städer är just det genuina. En upplevelse som är något utöver det vanliga.

I Göteborg finns butiken “Artilleriet” som ligger i topp på besökta butiker. Inte är det de stora kedjorna som gör staden speciell, det är allt det där som inte finns någon annanstans. Sen så är ju de stora kedjorna viktiga, men det är inte omöjligt att leva utan dem om de stänger ner.

När jag åker till städer som Lund, Malmö, Köpenhamn och Göteborg så är det inte shopping som drar mig dit alla gånger. Och köpcentrum rör jag mig inte ens i då. Det är en upplevelse av många olika ting. Det ska bli en dag att minnas. Jag vill besöka restauranger som inte finns någon annanstans, något att uppleva och att berätta om. Jag vill gå in i små butiker som inte är stora kedjor, där sortimentet är handplockat och noggrannt utvalt, men kanske passar jag på att gå in i någon större kedjas butik som har nischat sortimentet lite, jag besöker secondhandbutiker med vackra fynd, jag går till saluhallen och inspireras till kvällens middag. I vissa städer står foodtrucks på stan och kanske intar jag lunchen där om jag har bråttom. Bokhandeln, tebutiken, ostbutiken och blomsterbutiken är måsten. Man vill ha en påse med mys hem. Torghandel med blommor och grönt. Är det mitt i veckan kanske jag vill slå mig ner på ett café och jobba lite. På stan sker många möten människor emellan, ibland är det arbetsintervjuer eller man är från en annan stad, kanske skulle det finnas ett ställe där man kunde hyra in sig och jobba per timme? Kanske kan det skapas något bra i HMs gamla lokal? Inte bara en aktör utan något levande? Kanske popup shops för den som vill testa sin affärside´? Kontor i veckorna? Levande musik på helgen? Minimatmarknad? Kombinerad inredningsbutik, blommor och café? Gör en snackis av det!

Second hand butiker tar upplevelsen till ett annat djup och är något unikt som kan locka besökare till stan. Har ni varit vid en loppis kl 10 en lördag nu förtiden? Testa! Jag lovar att kön är längre där än utanför butikerna i stan.

Jag är 40 år, gammal enligt många. Ung enligt vissa. Men det är inte bara studenter och tonåringar som uppskattar musik, kläder och foodtrucks. Jag hör till en generation som är både förtjust i te och ostar och samtidigt googlar på var jag ska hitta de coola områdena när jag åker till en stad jag aldrig varit i. En vanlig missuppfattning är nog att alla gillar “familjekänslan” på event.

Helsingborg har så mycket fint som jag skrivit om på min blogg. Både Sofiero ( som nu investerat i trevligt restaurang och café) och Fredriksdal med sina aktiviteter är riktigt bra, restaurangutbudet är riktigt vasst med en bra mix och har nog aldrig varit bättre, ja det händer mycket i stan. Kulturen lever. Det finns nog mycket i stan som jag missar trots att Helsingborg City haft aktiviteter och varit duktiga med att synas. Men kanske inte på de ställen jag inte läser? Jag läser inte HD och ganska sällan gratistidningarna. Mest hör jag om vad som händer i stan av någon som har varit där. Kanske kan man tänka annorlunda där? Att bli en snackis ist för att lägga pengar på dyra annonser? Jag vet i alla fall vad som krävs för att jag ska ta mig dit. Det är nog ganska tydligt vid det här laget. Upplevelse från början till slut med ett utbud som genomsyrar kvalitet.

En styrka stan också har är att man kan sitta ute i solen, i den friska luften och ta en fika.

Nöten att knäcka är hur butikerna i city ska överleva, det räcker inte alltid med att ge kunden superservice, kunden ska också hitta dit, vilja dit. Och längta tillbaka. Att berätta om sin upplevelse. Att ha varit där och upplevt och samtidigt ha en kasse med mig hem till en mysig helg, en stor fest, till någon som behövde livas upp lite, till något allvarligt eller ja vad som helst. Kvalitet och upplevelse tycker jag är bra ledord. Utmaningen ligger ju inte heller bara i köpcentrum utanför staden utan politikernas viljor, vad vi invånare röstar på, världshotande virus, miljöfrågor och massor av andra kuggar till det stora hjulet. Vad jag vägrar tro på är i alla fall är att shopping i city är på väg att dö ut. Jag tror att det kan vara en vändning, att skapa något nytt!

2 Comments

  • Sarah
    21 september, 2021 at 20:41

    Gillade detta inlägg, så intressanta tankar! Såhär hoppas jag verkligen att framtiden för stadskärnorna ser ut. Var i Borlänge i somras där stadskärnan dött ut till förmån för köpcentrum, som i sin tur håller på att dö ut pga näthandel. Inte en rolig utveckling men som du säger också en möjlighet att göra något nytt!

    Reply
  • Karin
    1 oktober, 2021 at 15:21

    Tänkvärt och intressant. Här i Västerås är det lika, Åhlens har slagit igen och många andra butiker i centrum också. Jag avskyr köpcentrum, så trist, icke charmigt. Jag tror att vara mellanstora städer måste befolkas igen, bort med kontoriseringen, så kan det nog bli lönsamhet för butiker och restauranger, kultur mm.

    Reply

Leave a Reply

%d bloggare gillar detta: